Ketju kireällä – suomalaista polkupyöräsotaa

JAA
ARTIKKELI

Suomalainen salamasodankäynti ei moottoreita tarvinnut. Talvella luotettiin suksiin, kesällä jalkaväen etenemisvauhdin moninkertaisti polkupyörä. Jopa talvisotaan pyöriä pakko-otettiin kansalaisilta 10 000 kappaletta; omia pyöriä armeijalla oli syksyllä 1939 seitsemisen tuhatta. Jatkosodan syttyessä polkupyöriä riitti 85 % tarpeesta, joten niitä luovutettiin puolustusvoimille kymmeniä tuhansia.

Kansanhuoltoministeriö jakoi armeijan pyörätilaukset suurimpien pyörätehtaiden kesken: Kone ja Terä (Peto, Tammer), Suomen Polkupyörä- ja konetehdas (Olympia) ja Pyrkijä (Pyrkijä) saivat kukin 30 % osuuden, Turun Pyöräkellarin (Tunturi) joutuessa tyytymään 10 % siivuun.

Tämä juttu julkaistiin Mobilisti Seniorin numerossa 2/2013. Tilaa Senior ja näet maailman mustavalkoisena!
teksti: Matti Ouvinen
kuvat: SA-KUVA

61770

Itäystävän radiosodankäynti henkilöityy Tiltuihin, suomalaisille radiotaajuuksille neuvostopropagandaa suoltaneisiin naispuolisiin radiokuuluttajiin. Sinivalkoinen ääni, Pekka Tiilikainen, tarkastelemassa Petroskoin Tiltu Saimi Virtasen entistä polkupyörää Sortavalaksi uudelleen nimetyssä Laatokan Karjalan kaupungissa marraskuussa -41. Tiilikainen toimi jatkosodan aikana Aunuksen radion kuuluttajana ja sotareportterina. Kuvan otti elokuvantekijä Teuvo Tulio; TK-kuvaajina toimi alan kovia ammattilaisia.

22776

Polkupyöräkorjaamo Hangon kotirintamalla kesällä 1941. Polkupyöräsodan huoltovaikeuksia aiheutti erityisesti rengaspula. Kotimainen pyöräteollisuus oli ulkomaisten runkoputkien varassa, ja komponenttipuolella ketjuissa ja vapaarattaissa edellytettiin tuontiosia.

23776

Luovutettujen polkupyörien lastausta Helsingin Ratakadulla. Mitenhän lienee tuollaisella urheilullisella kippurasarvisella selvinnyt Karjalan mäntymetsissä? Primitiivisellä vanerietuseinällä varustetun kuormurin polttoainetankissa lukee “diesel”. Linjurialustalle kasattu tilapäiskuorma-auto?

38364

Loistavasti naamioitu polkupyörä Rukajärven Ontrosenvaaran maastossa kesällä 1941. Kenties kuvan ottajan, sotilaspastori Voipion oma?

39329

Luovaa kenttäsairaankuljetusta Viipurinlahdella loppukesästä 1941. Liekö potilasta vai polkijoita jännittänyt enemmän? Kuvan otti vänr. Pentti Nikulainen.

45469

Kenttäpuhelinlinjan vetoa Kiviniemessä Viipurin lähellä. Viestimies juoksee aina “kela perseessä”, ellei sitten aja herrasmiesmäisesti polkupyörällä.

128280

Jänisten valokuvaajasuvun edustaja varkautelainen Pauli Jänis kuvasi Rukajärvellä yksikön polkupyöräkorjaamon työskentelyä toukokuussa 1944. Seinällä roikkuu sisäkumeja, joissa lie ollut sodan loppua kohden enemmän paikkaa kuin alkuperäistä gummia. 

154685

Tykistön tulenjohtuetta siirtymässä uusiin asemiin Kumsa-Juustjärvi -välisellä maantiellä kesäkuussa 1944. Terä eteenpäin on kai se turvallisempi tapa kuljettaa kirvestä ohjaustangolla.

155013

Kesän -44 suurhyökkäyksien aikaan alkoi viimeistään olla lähdön hetki. Ja hätähän keinot keksii. Päivä kuvan ottamisen (19.6.1944) jälkeen suuri punainen valtasi Viipurin.

156383

Sinne, minne auto tai hevonen ei pääse: polkupyörä kulkee pitkospuillakin. Muonakuljetus soiden takana oleville joukoille Laatokan Karjalassa, Loimolanjärvellä heinäkuussa -44.

154112

Aikaa ja TK-kuvaajien henkeä kuvastavat alkuperäiset kuvatekstit on säilytetty SA-Kuvan ansiokkaassa digitointihankkeessa. Luutn. Borgin mukaan polkupyörä on lastattu “ei-mitään-ryssille”-tunnelman vallitessa Palteenkylällä. Rytmi-Radio oli silloisen Suomen suurimman radiovalmistajan Helvar Oy:n tuotteita.

157108

Joukot siirtymässä Salmin-Uuksun välimaastoon Laatokan pohjoisrannalla.

161103_b

Viimeinen puolustusasema, Viipurin-Kuparsaaren-Taipaleen linja taipui, mutta ei koskaan murtunut. Suurhyökkäyksen jälkeen ryminä hiljeni asemasodaksi Vuosalmen rintamalla. Neuvostopanssarien torjunnassa auttoivat Saksasta aseveliapuna saadut Raketenpanzerbüchset, eli panssarikauhut. Moottoripyöräkilpailijanakin ansioituneen TK-kuvaja Väinö Hollmingin kuvassa “panssaripojat” pyöräilevät kohti etulinjaa panssarikauhuineen.

165177

Siinä missä saksalainen pataljoonan komentaja ajoi vähintäänkin Kübelwagenilla, tyytyi kapt. Kärkkäinen taluttamaan polkupyörää marssirivistönsä vierellä. Omelian mottiinkin osallistunut JR52:n 3. pataljoona paluumatkalla seikkailujen päätyttyä syyskuussa 1944.

166277

Syksyinen Jäämerentie ei ollut omiaan polkupyörille, etenkään saksalaisten pioneerien jäljiltä.

Untitled-1

Polkupyörät olivat Lapin teillä kovilla, ja jääkärien polkupyörämekaanikoilla riitti renkaanvaihtoa. Huomaa mekaanikon pyörän kuljetuslaatikko, sekä pakkarille ja ohjaustankoihin sidotut vararenkaat.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

    Mobilisti 1/23 – Jo pienenä päätin

    Vuoden ensimmäinen Mobilisti on putkessa, ja tämä tarina on tosi. Lehti jyristelee järeästi uuteen vuoteen, sillä esittelyssä on neljä 70-luvun raskaan kaluston mahtisonnia. Dieselin savun ja …

    LUE LISÄÄ

    No onkos tullut kasi?

    Mobilisti 8/2016 on irtomyynnissä vielä monta viikkoa. Lehdessä esitellään mm. näissä videoissa vilahtavia autoja – ja paljon muuta! Helpoiten pysyt AV-tuotantojemme kärryillä seuraamalla …

    LUE LISÄÄ

    Ylpeitä kuin Lucifer

    Komeaa ajatella, että Mercedes-Benz E 500 on ollut maailman hienoin auto. Omani ostin Saksasta ensimmäiseltä käyttäjältä reilut kymmenen vuotta sitten. Syyskuussa se täyttää 20 vuotta. E …

    LUE LISÄÄ