Englantilainen County Tractors oli yksi monista pajoista, jotka modifioivat Fordin ja Fordsonin traktoreita nelivetoisiksi. Countyn eniten myytyjä tuotteita oli Super 4, neliveto-Majuri, sekä soiden ojituksessa käytetty telaketjuversio. Koska pehmeimmissä suo-olosuhteissa painavalla telaketjumallilla oli vaikeuksia pysyä pinnalla, suunniteltiin Countyn pajalla kevyempi, ylikokoisilla Goodyear-gummeilla kulkeva soiden Titanic – kelluva Sea Horse.
Laskelmat pitivät paikkansa, ja laite kellui. Ensikokeissa huomattiin, ettei renkaiden kuvio kuljeta laitetta kovin vikkelästi eteenpäin, mutta pakittaminen sujui vauhdikkaammin. Täten rengastus käännettiin väärinpäin. Kelluvuutta lisättiin vanteisiin sijoitetuilla suljetuilla ilmatiloilla sekä etu- ja takapään ponttooneilla. Countyllä oli käsissään markkinoiden ainoa amfibiotraktori; tätä päätettiin todistella julkisuutempulla. Maailman ainoalla traktorilla ylitettäisiin Englannin kanaali.
Kanaalia ylittämään ei lähdetty eilisen teeren poikina.999HOR-tunnuksin liikkunut Merihevonen varustettiin lisätankeilla, kone ja voimansiirto varustettiin merivettä kestävillä tiivisteillä, ilmanputsari siirrettiin korkeammalle turvaan vedeltä, ja öljytikut tiivisteillä ja kierteillä varustetuilla malleilla. Sitten vain odotettiin sopivia säitä. 30. heinäkuuta 1963 H-hetki koitti, ja kumipukuun sonnustautunut David Tapp lähti puksuttamaan Ranskan länsirannikolta. Lähtöpaikaksi oli valittu Calais’n lähellä oleva Harmaan Nenän Niemi, Cap Gris Nez, josta etäisyys saarivaltioon oli kaikkein lyhin. Seitsemän tunnin ja 50 minuutin seilaamisen jälkeen Tapp saapui Kingsdowniin, Doverin valkoisten kallioiden juurelle. Heti maissa trarran perään istutettiin aura, ja Tapp alkoi kyntää näytösluontoisesti. touhu tosin loppui lyhyeen; parinkymmentä metriä vakoa takanaan Merihepo totesi menoveden loppuneen ja sammui siihen paikkaan. Julkisuustemppu oli kuitenkin menestys.
Sea Horsea kierrätettiin pr-kiertueella, ja erinäisiä uintinäytöksiä Countyn valmistamilla Sea Horseilla järjestettiin aina Yhdysvaltoja ja Neuvostoliittoa myöten. Myyntimenestys ei laite ollut, mutta muutamia yksilöitä tiedettiin myydyn myös itänaapuriin soiden kuivatustöihin. Kanaalin ylittänyt 999HOR merihepo pulikoi suomalaisissa koekilvissä komeasti Hakaniemen vesissä ja on esillä Olympiastadionin parkkiksella muun näyttelykaman joukossa. Myöhemmin 999HOR muunnettiin tavalliseksi Countyn neliveto-majuriksi ja myytiin normaalina trarrana Englannissa.
Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.
Muutama päivä sitten tilaajille tullut uusi Mobilisti löytyy jo kaupan hyllyltäkin. Tässä kuvagalleria sen sisällöstä. Lisätietoja kuvien tapahtumista saat ostamalla lehden. Tai tilaa …
Mobilistin 40-vuotisnumero on valmis! Syntymäpäivien kunniaksi lehdestä on pyritty tekemään enemmän Mobilisti kuin koskaan. Lehti sisältää siis tutuksi tulleen käytännön mukaan sekalaisia …