Edellisen lehden kuljetukseen ei viikko aivan kaikille riittänyt.
Lehti oli annettu Postin kuljetettavaksi sopimuksen mukaan 17.9. Lehden olisi pitänyt tulla suurimmalle osalle lukijoita jo saman viikon torstaina mutta viimeistään perjantaina 20.9.
Kioskeihin ja kauppoihin Mobilisti 6/2019 päätyi suunnitellusti 24.9.
Mobilisti seuraa postin kulkua perinteisesti tilaamalla yhden lehden myös toimituksen osoitteeseen. Tällä kertaa se ei tullut meille perjantaiksi. Olisiko lehti tullut tilaajille ajallaan? Teimme kyselyn somessa eli yli 16 000 henkeä kattavassa Facebook-ryhmässämme. Saimme satoja vastauksia joissa valitettiin lehden viivästymistä. Maanantaina 23.9. toimituksen oma lehtitilaus saapui. Nettikeskustelun perusteella lehti oli monelta muulta vielä myöhässä.
Tiedustelimme Postin jakelusta vastaavilta tahoilta ongelmien syytä ja kestoa. Asia luvattiin selvittää ensi tilassa. Useasta muistutuksesta huolimatta ensi tila osoittautui olevan noin kahden viikon päässä. Silloin Postista kerrottiin, että vaikka Mobilistin koko painos oli kirjattu sisään järjestelmään yhdellä kertaa, oli neljä rullakollista lehtiä jäänyt sivuun ja tullut toimitettua vasta myöhemmin.
Mitään tarkempaa tietoa emme saaneet mutta yksittäisiä valituksia tilatun lehden häviämisistä tuli toimituksen tietoon vielä lokakuun ensimmäisinä päivinä. Heille lähetimme uuden lehden. Posti ei korvaa kustantajalle myöhästymisiä eikä kuljetuksessa rikkoutuneita lehtiä. Koska korvaava lehti lähetetään kirjepostina, on Mobilistin maksettava pelkästään niiden postimaksuina 7 euroa 31 senttiä kappaleelta.
Samaan aikaan Postin ongelmista herättiin keskustelemaan myös yleisen tiedonvälityksen piirissä. Postipalveluiden tuotantojohtaja Sami Reponen kertoi Ylen haastattelussa 15.10.: “Toimintamalli, jota noudatamme jakaessamme lehdet tilaajille perustuu aina Postin ja lehden kustantajan väliseen sopimukseen.” Hän varmaankin luuli puhuvansa ihan totta.
Uskomme Postin työntekijöiden tekevän parhaansa ympäristössä, jonka säännöt on sanellut Postin omistajan tahto. Suomessa Postilta vaaditaan liikeyrityksen kaltaista taloudellista kannattavuutta, kun esimerkiksi kapitalismin ytimessä, Yhdysvalloissa, postilaitos on valtion virasto jonka pyörittämiseen menee huomattavia summia liittovaltion rahaa.
Vaikka Suomeen on perustettu erilaisia paikallisia kilpailijoita postin kuljettamiseen, ei koko maahan jaettavalle lehtipostille ole vaihtoehtoista kuljettajaa. Syrjäseutujen lähetyksiä ei ole todennäköisesti koskaan kuljetettu taloudellisesti kannattavasti eikä se ole nytkään mahdollista, silti sitä vaaditaan osakeyhtiö Posti Groupilta.
Siksi myöskään Mobilistia ei voi jättää kenenkään muun kuljetettavaksi. Eräs toimituksen jäsen tosin suunnittelee vakavissaan amerikkalaisvalmisteisen farmariauton käyttöä lehden jakamiseen. Hän ei millään usko vakuutteluitamme auton kantavuuden rajallisuudesta.
Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.
Nyt on viimeinen mahdollisuutesi ostaa uusi Mobilisti 2000! Joudut tällä kertaa tyytymään lehtipisteiden tarjontaan, uusia tilauksia kun ei enää oteta vastaan. Lehti ei nimittäin ilmesty …
Ruotsin ajoneuvoteollisuus on antanut maailmalle Volvon, Saabin ja Tunnelbanan. Siitä huolimatta kaikki alle nelikymppiset muistavat parhaiten rattikelkan. Aihetta käsiteltiin Mobilistissa 2/10. …
Joillekin Caprice merkitsee työkalua taksi-, poliisi- ja virkakäyttöön. Toisille Caprice on enemmänkin hulppea johtokuntien edustusauto. Eräät taas näkevät siinä vanhan koulukunnan …