POLIISIKUVARAZZIA

JAA
ARTIKKELI

Poliisi on myös Mobilisti-lehden ystävä. Saimme kokoelman kuvia liikkuvan poliisin arkistoista. Tässä niiden mausteena on käytetty myös Olavi Mustosen ja Mauri Kivikeron lainaamia kuvia. Miekkatalkoot julkaistiin alunperin Mobilistissa 7/2010. Tilaa Mobilisti.

Kuvat: Liikkuva Poliisi (Jussi Pohjonen), Mauri Kivikero ja Olavi Mustosen arkisto
Autopula ei Suomessa rajoittunut siviiliin. Vielä 60-luvulle tultaessa Suomen 256 poliisipiiristä autoa vailla oli noin puolet. Niilo Tarvajärven organisoimille autokeräyksille oli siis todellinen tarve. Nopeimmat ja näyttävimmät autot menivät liikkuvalle poliisille, jolla oli käytössään mm. amerikanpeltiä ja Tarvan keräyksistä saadut Porschet ja Pyhimys-Volvo. Hamsterikeräyksessä luovutettiin kymmenen Volvo Amazonin lisäksi mm. viisi 144:sta (Shell Oy). Taustalla uutta modernia Tapiolaa Espoossa.
Autopula ei Suomessa rajoittunut siviiliin. Vielä 60-luvulle tultaessa Suomen 256 poliisipiiristä autoa vailla oli noin puolet. Niilo Tarvajärven organisoimille autokeräyksille oli siis todellinen tarve. Nopeimmat ja näyttävimmät autot menivät liikkuvalle poliisille, jolla oli käytössään mm. amerikanpeltiä ja Tarvan keräyksistä saadut Porschet ja Pyhimys-Volvo. Hamsterikeräyksessä luovutettiin kymmenen Volvo Amazonin lisäksi mm. viisi 144:sta (Shell Oy). Taustalla uutta modernia Tapiolaa Espoossa.

mobilisti_poliisiauto_liikkuva_poliisi_suu-ja-sorkka2

"On täällä hauskaa viettää ratsiaa, on hauska antaa sulle sakkoja..." Tutkavalvonta alkoi Suomessa vuonna -58. Amerikassa Electro Matic Radar Speed Meter oli otettu käyttöön ainakin jo 1952, jolloin siitä kertova artikkeli kuvaili nopeustutkan toimintaa Popular Science -lehden syyskuun numerossa.
“On täällä hauskaa viettää ratsiaa, on hauska antaa sulle sakkoja…” Tutkavalvonta alkoi Suomessa vuonna -58. Amerikassa Electro Matic Radar Speed Meter oli otettu käyttöön ainakin jo 1952, jolloin siitä kertova artikkeli kuvaili nopeustutkan toimintaa Popular Science -lehden syyskuun numerossa.
Korpikuusen kyyneliä. Salapolttaja työssään ja luottamusta herättävän näköinen punajuuripurkkitislaamo.
Korpikuusen kyyneliä. Salapolttaja työssään ja luottamusta herättävän näköinen punajuuripurkkitislaamo.

mobilisti_poliisiauto_liikkuva_poliisi_pontikka

Tämä takaa-ajo ei varmastikaan ole ollut elokuvallisimmasta päästä. Tosin, elokuvatkin olivat ennen hidastempoisempia. Muna-Taunus ei ole päässyt PV 444:sta karkuun.
Tämä takaa-ajo ei varmastikaan ole ollut elokuvallisimmasta päästä. Tosin, elokuvatkin olivat ennen hidastempoisempia. Muna-Taunus ei ole päässyt PV 444:sta karkuun.

mobilisti_poliisiauto_liikkuva_poliisi_saab

"Kas siivetönnä en voi lentää, vanki olen maan..." Ratsupoliisin ohjaamaan risteykseen ajamassa juuri BMW/EMW 327, perässään ilmeisesti Jaguar MkVIII.
“Kas siivetönnä en voi lentää, vanki olen maan…” Ratsupoliisin ohjaamaan risteykseen ajamassa juuri BMW/EMW 327, perässään ilmeisesti Jaguar MkVIII.
Vielä 50-luvun puolivälissä pimeän väkijuoman kuljetuksissa saatettiin törmätä kuvassa esiintyvän nuhjuisen kanttiauton kaltaisiin ratkaisuihin. Kuva todistaa, että eivät salapohjat olekaan pelkkää urbaanilegendaa. Esitutkintakuva on Oulun seudulta vuodelta -54. Auton rengastus on myös hurjan näköinen: edessä loppuunajetut, takana todella karkeat nappularenkaat.
Vielä 50-luvun puolivälissä pimeän väkijuoman kuljetuksissa saatettiin törmätä kuvassa esiintyvän nuhjuisen kanttiauton kaltaisiin ratkaisuihin. Kuva todistaa, että eivät salapohjat olekaan pelkkää urbaanilegendaa. Esitutkintakuva on Oulun seudulta vuodelta -54. Auton rengastus on myös hurjan näköinen: edessä loppuunajetut, takana todella karkeat nappularenkaat.

mobilisti_poliisiauto_liikkuva_poliisi_pirturatsia

Partioautoja jonossa Merimiehenkadulla, Liikkuvan poliisin silloisen päämajan edessä. Etualalla 1965 Plymouth Belvedere, perässään lisää Mopar-kalustoa.
Kyttäyskeikat, ne on jänniä. Saa naamioitua. Donitseja syödään, puhutaan jänniä juttuja miesten kesken… Jännä on…
Kyttäyskeikat, ne on jänniä. Saa naamioitua. Donitseja syödään, puhutaan jänniä juttuja miesten kesken… Jännä on…
"Turvallista matkaa... Ja seeeeeis!" Liikennevalvontaa tiettävästi Turun seudulla. Warszawan tuulilasi on ilmeisen äskettäin pirstaloitunut. Onko lukijoidemme keskuudessa sähkötolppaharrastajia, on muuten sen verran hurjan näköinen sähkölinja tuossa kuvassa!
“Turvallista matkaa… Ja seeeeeis!” Liikennevalvontaa tiettävästi Turun seudulla. Warszawan tuulilasi on ilmeisen äskettäin pirstaloitunut. Onko lukijoidemme keskuudessa sähkötolppaharrastajia, on muuten sen verran hurjan näköinen sähkölinja tuossa kuvassa! Ehkä varhainen laajakaistayhteys?
Kahdeksan Tarvan autoista oli valkoisia Dodge Darteja. Tämä on kuitenkin ajalta ennen hamstereita…
Kahdeksan Tarvan autoista oli valkoisia Dodge Darteja. Tämä on kuitenkin ajalta ennen hamstereita…
De Soto Town Panel – tyypillistä 60-luvun alun maijakalustoa. Näitä oli tiettävästi myös Dodgeina ja Fargoina?
De Soto Town Panel – tyypillistä 60-luvun alun maijakalustoa. Näitä oli tiettävästi myös Dodgeina ja Fargoina?
"Onnettomuushetkellä satoi jäätävää tihkua ja tienpinta oli liukas." Hämeen läänin kilvissä oleva Studebaker Lark on kohdannut Wartburgin. Vauriot näyttävät sen verran vähäisiltä, että suuremmilta vammoilta oltaneen vältytty. Kolaripaikka on Haarajoella, vanhalla Lahdentiellä.
“Onnettomuushetkellä satoi jäätävää tihkua ja tienpinta oli liukas.” Hämeen läänin kilvissä oleva Studebaker Lark on kohdannut Wartburgin. Vauriot näyttävät sen verran vähäisiltä, että suuremmilta vammoilta oltaneen vältytty. Kolaripaikka on Haarajoella, vanhalla Lahdentiellä.

mobilisti_poliisiauto_liikkuva_poliisi_kolari-015

Kaksi poliisin -mahdollisesti suojelupoliisin- komeata siviiliautoa. DeSoto Diplomat ja Ford Mainline, molemmat vuodelta -56. Lokasuojan pieni merkki kavaltaa, että ainakin Fordissa on voimamoottori.
Kaksi poliisin -mahdollisesti suojelupoliisin- komeata siviiliautoa. DeSoto Diplomat ja Ford Mainline, molemmat vuodelta -56. Lokasuojan pieni merkki kavaltaa, että ainakin Fordissa on voimamoottori.
No tähän bussiin mahtuu vaikka koko Suomen Kuvalehden kuvatoimitus, jos rupeavat rettelöimään... Vanaja-alustaisen linja-auton on todennäköisimmin korittanut Helko.
No tähän bussiin mahtuu vaikka koko Suomen Kuvalehden kuvatoimitus, jos rupeavat rettelöimään… Vanaja-alustaisen linja-auton on todennäköisimmin korittanut Helko.
Keväällä 1967 järjestetyssä Hamsteritarra-keräyksessä poliisin autopulaa helpotettiin 58 valkealla autolla. Siihen asti poliisiautot olivat olleet pääosin synkeän mustia. Helsingin Senaatintorilla järjestetyssä luovutusparaatissa johtoautoina toimi kaksi valkoista Porschea, jotka oli luovutettu jo aiemmin. Ovatko herranlahjat jääneet kiinni pahanteosta? Eipä varmaan. Koltiaiset ovat kokoontuneet ihmettelemään erikoista poliisiautoa jossain Lahti-Heinola -välillä.
Keväällä 1967 järjestetyssä Hamsteritarra-keräyksessä poliisin autopulaa helpotettiin 58 valkealla autolla. Siihen asti poliisiautot olivat olleet pääosin synkeän mustia. Helsingin Senaatintorilla järjestetyssä luovutusparaatissa johtoautoina toimi kaksi valkoista Porschea, jotka oli luovutettu jo aiemmin. Ovatko herranlahjat jääneet kiinni pahanteosta? Eipä varmaan. Koltiaiset ovat kokoontuneet ihmettelemään erikoista poliisiautoa jossain Lahti-Heinola -välillä.
"Takaa-ajettava suoritti hengenvaarallisia ohituksia." Kuvassa pilkistävä ylimääräinen nopeusmittari oli avuksi ylinopeussyytteiden todistamisessa.
“Takaa-ajettava suoritti hengenvaarallisia ohituksia.” Kuvassa pilkistävä ylimääräinen nopeusmittari oli avuksi ylinopeussyytteiden todistamisessa.
Hamsterikeräyksessä lahjoituksena saatu Volvo P1800 valmiina ottamaan Tarvontiellä hurjastelevat autogangsterit kiinni. Autoyksilö on elää ja voi hyvin yksityisen Pyhimys-harrastajan omistuksessa. Volvot ja Porschet olivat etupäässä PR-käytössä; mallia ns. goodwill-toimintaan oli haettu Amerikasta asti. Liikkuva poliisi paitsi valvoi, myös opasti ja auttoi tienkäyttäjiä.
Hamsterikeräyksessä lahjoituksena saatu Volvo P1800 valmiina ottamaan Tarvontiellä hurjastelevat autogangsterit kiinni. Autoyksilö on elää ja voi hyvin yksityisen Pyhimys-harrastajan omistuksessa. Volvot ja Porschet olivat etupäässä PR-käytössä; mallia ns. goodwill-toimintaan oli haettu Amerikasta asti. Liikkuva poliisi paitsi valvoi, myös opasti ja auttoi tienkäyttäjiä.
Ja missäs tämän pakolaulajan fonikilpi on?
Ja missäs tämän pakolaulajan fonikilpi on?
"Päivän luentomme aihe on moottoritekniikka. Tässä näette modernin ja ajanmukaisen kansiventtiilimoottorin. Neponen, kertokaas mikä tämä osa on?" Huomatkaa myös taustalla hyllyllä makaileva lättäpääveekasin lohko.
“Päivän luentomme aihe on moottoritekniikka. Tässä näette modernin ja ajanmukaisen kansiventtiilimoottorin. Neponen, kertokaas mikä tämä osa on?” Huomatkaa myös taustalla hyllyllä makaileva lättäpääveekasin lohko.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Sno-par on parsa

Tämän jutun kirjoittaminen lankesi minulle seuraavista syistä. Olen toimittajistamme ainoa, joka ei ole koskaan lasketellut. Enkä ajanut moottorikelkalla. Prätkäkorttia ei ole, enkä …

LUE LISÄÄ

Mobilisti 7/2016 nyt kaupoissa!

Muutama päivä sitten tilaajille tullut uusi Mobilisti löytyy jo kaupan hyllyltäkin. Tässä kuvagalleria sen sisällöstä. Lisätietoja kuvien tapahtumista saat ostamalla lehden. Tai tilaa …

LUE LISÄÄ

    Mobilisti 2/23 – Miehille, jotka tekevät itse

    Vuoden toinen Mobilisti on ilmestynyt! Aiheina mm. todellinen selviytyjä-Ford 1948,  Auto-Parikan vaihtoautoimperiumi, Mitsubishi Pajero, Vauxhall Velox, Rovaniemen paloauto no. 1 ja vaikka mitä. …

    LUE LISÄÄ