Maahanmuuttajista moni kuulemma kärsii siitä, ettei ole mitään tekemistä. Sen tajuan, että ulkomailla koulutetun lääkärin on maltettava, mutta vaikkapa ulkomailla töitä tehnyt autonasentaja? Siinähän ei ”riskinä” ole ihmishenki, kuten lääkärikoulutetulla. Mikä estäisi häntä hyödyntämästä taitojaan vaikka melkein heti. Hyvin mahdollista, että hänellä nimenomaan on tuntumaa vanhempiin autoihin?
Pääsiäisen tienoilla 2016 kaavailin matkaa mökille. Tiet olivat jo sulia, mutta autoni alla oli vielä painavat ja varsin kulumattomat nastarenkaat. Vaihtotyö kävisi jo sen verran 81V selälleni, etten itse edes yrittänyt vaihtaa renkaita. Ajelin tuttua teollisuusalueetta, etsien katsella jotakuta ”työhullua” suomalaista alan firmaa, joka olisi pyhästä huolimatta töissä – turhaan. Huomasin juuri avatun autokorjaamoon, joka näytti toimivalta. Kysyin, vaihdatteko renkaat, vaikka on pyhä (heille se ei ollut uskon pyhä). ”Miksi emme vaihtaisi, tuli ystävällinen vastaus. Aja sisälle halliin, hoidamme asian”, kehotti yrityksen edustaja täysin tajuttavalla suomenkielellä
Vanhanaikaiset mielipiteeni tekevät toki sen, etten minäkään ketä tahansa apuun pyytäisi. Nyt joudun kuitenkin katsomaan sivusta olettamaani joutenoloa (heitä on tässä lähellä) ja tunnen outoa omatunnon pistelyä.
Hekin olivat aikoinaan muukalaisia tänne tullessaan, tutut ”suomalaiset”(autoalan liikkeet), kuten Nikolajeff, Sidorow, Hans Koch, tai Bruno Knorn. Sittemmin isoja autoliikkeitä… ●
Kai L. Bremer
Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.
BFG 1300 Ranskassa päätettiin 1970-luvulla elvyttää kotimainen moottoripyöräteollisuus. Yksi suurimpia teknisiä ongelmia oli alihankkijoiden puute, eihän maassa valmistettu komponentteja …
Mobilistin 40-vuotisnumero on valmis! Syntymäpäivien kunniaksi lehdestä on pyritty tekemään enemmän Mobilisti kuin koskaan. Lehti sisältää siis tutuksi tulleen käytännön mukaan sekalaisia …