Mobilistin tekijät
Matti Ouvinen ja 18 vuoden työharjoittelu
Matin ura Mobilistin harjoittelijana alkoi vuonna 2007 yhdestä rohkeasta sähköpostista. Ensimmäinen työjuttu käsitteli täytettyjä eläimiä tuijottamassa NSU-autoja, eikä siinä kaikki: yhdessä kuvassa oli rinnatkin. Siitä urkeni tie, joka on vienyt milloin panssarivaunun ohjaamoon, DC-3:n kyytiin tai Mobilisti 2000 -lehden luotsaajaksi.
Vuosien varrella Matin rooli toimituksessa on vain kasvanut. Huonon huumorin ohella hän on vastannut lehtien taitosta, valokuvauksista, videoista ja jopa taustamusiikeista. Kuvaukset ovat tuoneet vastaan kaikenlaista: poni lainattiin hevostallilta, Peel-kääpiöauto vietiin metroon ja Škoda jäähalliin. Välillä parhaat kuvausideat syntyvät vasta paikan päällä.
Nykyisin Matti tekee Mobilistia etänä klaukkalaisesta makuuhuoneesta, jossa ideat ja vanhat aineistot sekoittuvat uniin deadlinen lähestyessä. Työharjoittelu on jatkunut kohta parikymmentä vuotta – eikä loppua ole näkyvissä.
Janne Halmkrona – melkein koulutusta vastaava työ
Janne valmistui kellosepäksi 90-luvun alun lamassa ja täydensi opintojaan Sveitsissä sekä Lahden Muotoiluinstituutissa. Lopulta hän valmistui myös kultasepäksi ja vastasi työkseen asiakaskorjauksista Lapponia Jewelryllä.
Kun yt-neuvottelut veivät puolet henkilökunnasta, Janne jäi työttömäksi. Sitten soi puhelin: Mobilisti kutsui. Miksi juuri hän? Kirjoittajakokemusta oli vain paikallislehden matkakertomuksista, eikä lukioakaan ollut suoritettu. Ehkä Panhard PL17 teki vaikutuksen.
Mobilistissa Janne on erikoistunut kaikkeen muuhun paitsi tavanomaisiin kulkuvälineisiin. Hän on testannut niin sivuvaunumotocrosspyörää kuin Schweizer-helikopteriakin. Juuri kokemattomuus on usein ollut valtti: kun kuski ei tunne laitetta, lukija saa aidon tuntuman siihen, millaista sen käyttäminen oikeasti on. Vaikka pari konetta on hajonnut, Janne on aina pysynyt ehjänä.
Toimittaja Koistinen tulee aina kahdesti – Mobilistiin
Kimmo päätyi Mobilistiin takaportin kautta – ensin hän kirjoitti juttuja Auto, tekniikka ja kuljetus- sekä Ajolinja-lehtiin. Vuonna 2004 Kimmosta tuli Mobilistin vakiotoimittaja eli omin sanoin “puolivillainen vanha-autotoimittaja”. Koulutukseltaan Kimmo on valtiotieteilijä ja taustaltaan myös hydrauliikkajournalisti.
Ensimmäinen jakso Mobilistissa päättyi 2008, kun houkutteleva työtarjous ja vaihtelunhalu veivät toisaalle. Paluu tapahtui muutaman vuoden tauon jälkeen ensin konsultoiden, sitten taas kynä kädessä – tällä kertaa entistä kokeneempana. Työnantajat vaihtuivat ja elämäntilanteet muuttuivat, mutta reitit veivät aina takaisin Mobilistiin.
Kimmo on tunnettu tarkkuudestaan, säntillisyydestään ja siitä, että tietää ajoneuvoista enemmän kuin laki sallii. Kun Mobilistissa tarvitaan kokemusta, kontekstia ja kirkasta kynää, Kimmo tulee – vaikka toistamiseen.
Mobilisti – enemmän kuin autolehti
Mobilisti on Suomen arvostetuin harrasteajoneuvolehti, joka kertoo tarinat vanhojen kulkuneuvojen ja niiden ihmisten takaa. Lehti tarjoaa asiaa, nostalgiaa, huumoria ja huipputason kuvia – tinkimättömällä otteella ja suurella sydämellä. Mobilistin lukijat ovat osa yhteisöä, jota yhdistää kiinnostus menneiden vuosikymmenten koneisiin ja kulttuuriin.
Mobilisti ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa. Lehden sisarpainos on Mobilisti Senior, joka painottuu sisällöltään ennen vuotta 1962 julkaistuun kuvamateriaaliin. Mobilistia voi lukea painettuna tai digitaalisena – tilaajana saat enemmän sivuja ja pääsyn yli 45 vuoden näköislehtiarkistoon.