Eipä tullut kai kenellekään mitään sateenkaarevia ajatuksia näistä naispareista autokuvien viattomampana aikana. Vailla sarvia ja hampaita, autothan näissä ovat pääasiassa!
Teksti: Matti Ouvinen kuvat: Mobilistin arkisto
Alkuperäinen juttu on julkaistu Seniorissa 4/2024.
Gina ja ovat tulleet rannalle katselemaan karpaaseja Pininfarinan korittamalla Peugeot 404 Cabriolet’lla. Niitä tuli pari Suomeenkin, ja toinen oli uutena autokouluautona. Valtion elokuvatarkastamo olisi saattanut aikanaan puuttua tämän kuvan julkaisuun, sillä jollassa kekkaloivan Flavion vapa sojottaa yli 45 asteen kulmassa.
Daamit ihastelevat 1938 Pontiacia, tarkemmin sanottuna 8-sylinteristä Touring Sedania. Pontiaciin tarjottiin lisävarusteena rattivaihdetta, ensimmäisenä edullisemman pään autona – Cadillacissa sellainen jo oli.
Ilse ja Gertrud, SS:n ihmissudet, demonstroivat läpinäkyvää Opel Olympiaa Berliinin autonäyttelyssä 1935. Myös GM:n amerikanmerkkien kokoteräskoreja demonstroitiin tuohon aikaan pleksipaneeleilla koritetuilla autoilla. Mahtoikohan Opelin luomus olla Saksan vai USA:n muoviteollisuuden tuotosta?
1964-67 (BMW:nä 1967–68) valmistetun Glas GT:n äärellä poseeraavista daameista
vasemmanpuoleinen lienee Pirkko Mannola ja olisiko hänen kaverinaan Tarja-Tuulikki Tarsala.
1957 Mercury Montclairia mainostettiin unelma-autoksi. Sen orastavat siivet olivat ”armolliset projektiilit”. Läpivirtaustuuletuksen poistoritilät on integroitu hienosti katon rajaan.
BMC:n uutuus vuodelle 1962 oli meillä Maileriksi ristitty 1100 / 1300. Tässä Morris-tuotteena. Vickers VC-10 oli brittien siviili-ilmailun ylpeys, joka piti aliäänikoneiden Atlantin ylityksen ennätystä vuosikymmenet hallussaan. Kuvan koneyksilö – G-ARTA-tunnuksin – teki konetyypin ensilennon heinäkuussa 1962. VC-10 teki pitkän uran RAF:n käytössä etenkin ilmatankkauskoneena, josta roolista viimeiset yksilöt päästettiin eläkkeelle vasta 2013.
Citroën Rosalie oli auto, jonka tuotantoon André Citroën haki inspiraatiota USA:sta. Sitikoita alettiin tehdä modernilla liukuhihnamenetelmällä. Samaan aikaan suunniteltiin jo kunnianhimoista Traction Avantia.
Kansainvälistä loistoa – miss maailma Marita Lindahl ja ”tähtimannekiini” Ritva Aunola poseeraavat 1961 Diesel-lehden kansikuvassa Imperial Le Baronin kanssa. Näitä 1961-63 Imperialeja tuli maahan
useampia, mm. Fiskars Oy:lle (Mobilisti 2/24).
1960-luvun brittiautojen mainoskuvissa harvemmin ollaan peribrittiläisen realismin parissa. Olisiko tämäkin Rivieralta tai jostain Como-järveltä? Rekisterikilvet viittaisivat kyllä Pariisiin.
Audi 80:n ensimmäisen polven aikana ei vielä puhuttu Audi-miehistä, vaan näin kujeilevista fräuleineista.
Etuvetoinen Fiat 128 oli raikas tuulahdus 1960-luvun lopulla. Isommat Fiatit, kuten 125 (alla) jatkoivat takatyöntöisinä.
1957 Riley Two-Point-Six oli merkin huippumalli, joka jakoi korin meillä ehkä yleisemmin tunnetun Wolseleyn 6/90-mallin kanssa.
British Motor Corporationilla oli 50- ja 60-lukujen taitteessa suoranainen tyttöparien kausi. Alempi kuva on Minin aivan varhaisimpia lehdistökuvia; taustalle on merkitty julkaisukielto ennen elokuun 26. päivää 1959. Ylemmässä kuvassa on jo 1967 esitelty Mk2; muotikin on muuttunut radikaaliksi housu-poolopaita-lyhyet hiukset -yhdistelmäksi!
Pininfarinan siivekkäitä nähtiin monella merkillä 1960-luvulla.Tässä Morris Oxford mk Series VI (1961-) ja Fiat 2300 -farmari.
BMC:n palettiin kuulunutta perinteikästä Riley-merkkiä pidettiin vielä hengissä vuoteen 1969 asti. Maileri-koppainen Kestrel (viimeisinä vuosina vain Riley 1300) ja Minin railinnos ”Elf” jäivät merkin viime henkäyksiksi.