Lue Meistä
💬 Chat
💬 Klikkaa ja kysy mitä tahdot!

Jo retroiässä? Suomalaisten kilpurit Retromobilessa

Tämän vuoden Retromobile-näyttelyssä nähtiin myös suomalaista moottoriurheilun historiaa. Häkkisen, Salon ja Räikkösenkin formulamenestyksistä on ilmeisesti niin paljon aikaa, että ne ovat suuren yleisön silmissä historiaa ja klassikkoautonäyttelyyn kelpoa sisältöä.

Teksti: Matti Ouvinen

 

Mitä se kertoo arvostuksista, että Gerhard Bergerin ajopuvusta pyydettiin 7 500 euroa, mutta Räikkösen tai Schumacherin haalareille ei ollut listahintaa?

Autovalmistajille Retromobile on tärkeää imagonrakennusta, sillä valovoimainen historia ja autourheilumenestys ovat tekijöitä, jotka erottavat vanhat autotehtaat kiinalaisista. Toyotan osastolla oli nähtävänä mm. ensimmäisen polven Prius ja Kalle Rovanperän Yaris GR.

Skoda Octavia oli aina vähän ylikokoinen WRC-autoksi. Toni Gardemeisterin käsissä tämä auto saavutti mm. viidennen sijan vuoden 2003 Uuden Seelannin rallissa. Skodan museoon auto on talletettu Monte-Carlo -rallin asussa.

B-ryhmän 205 T16 muuntui myös aavikkorallien tarpeisiin Grand Raid -mallina. Ari Vatasen käsissä tällä otettiin Dakarin voitto vuonna 1987. Lisää voittoja Arille tuli sekä Peugeot 405:n että Citroën ZX:n ratissa.

Retromobilen teemanäyttely paneutui ranskalaisiin kuljettajiin, talleihin, moottori- ja autovalmistajiin autourheilun kuninkuusluokassa. Mika Häkkisen kausi 1994 kärsi ranskalaismoottorista, sillä Peugeotin V10 oli erittäin epäluotettava.

Joko Kimi Räikkösen Ferrari maailmanmestaruuskaudelta 2007 on klassikko? Näyttely-yksilöllä ovat ajaneet testeissä myös Felipe Massa, Luca Badoer ja Michael Schumacher.

Michael Schumacher mursi jalkansa ulosajossa Britannian GP:ssä 1999. Tuuraajaksi kuuden kilpailun ajaksi löydettiin Mika Salo, joka ajoi tätä F399:ä Itävallan, Saksan, Unkarin, Belgian, Italian ja Euroopan GP:ssä. Parhaana tuloksena oli kakkossija Hockenheimin radalla. Mitä kertoo arvostuksista, että Salon auton airboxin kyljessä lukee kuitenkin Schumacher?

Tällä McLaren F1 GTR:lläkin on eräänlainen Suomi-kytky. Se oli näytillä Helsinki Motor Showssa vuonna 1997, ja J.J. Lehto istui autosta kylmät tyypit. Järvilehdolle auto oli toki tuttu kilpuri jo edellisen vuoden Le Mans -voitosta.

Matti
KIRJOITTAJA

Matti

Toimittaja-valokuvaaja-taittaja Matti Ouvinen edustaa Mobilistin nuoriso-osastoa.

Jaa artikkeli

Tilaa lehti kotiin kannettuna

Vain 99 € vuodessa! Fiksu antaa postin kulkea.

Lue seuraavat artikkelit

1950-luvun yhdysvaltalaisnuorison keskuudessa syntynyt ajanviettomuoto, autoilla kaupungilla lipuminen ja hampurilaisbaareissa kokoontuminen – cruising – joutui kuolemaan 1980-luvulla syntyäkseen uudelleen. Vaatimattoman

Marimekon pitkäaikaisen toimitusjohtajan musta Jaguar oli päivittäinen näky Helsingin liikenteessä lähes kahden vuosikymmenen ajan. Kirsti Paakkasen XJS V12 oli lähellä

Lähde mukaan historialliseen seikkailuun Mobilistin matkassa! Koe maihinnousun tärkeimmät tapahtumat paikan päällä. Normandian rannat 80 kilometrin matkalla muistuttavat, miten liittoutuneet armeijat saapuivat

Mobla uutiskirje 2

TOIMITUS

MOBILISTI OY
Rinnenmäentie 40-1
07150 Laukkoski

puh: 09 2727 100

toimitus(ät)mobilisti.fi

Toimituksen sähköpostit:
etunimi.sukunimi(ät)mobilisti.fi

ILMOITUSMYYNTI

Erika Iijanen
Myyntipäällikkö
Saarsalo Oy

puh: 044 246 4564

erika.iijanen@saarsalo.fi

PANKKIYHTEYS

OP FI75 5282 0120 2157 83