Erikoisen olemuksensa ja näyttävän maalipintansa ansiosta Pertti Pasasen ja hänen tiiminsä ideoima Tandem Showboat voi näyttää hetken mielijohteelta, mutta se oli pitkällisen suunnittelun ja erittäin ammattitaitoisen toteutuksen tulos.
Teksti: Kimmo Koistinen Kuvat: Matti Ouvinen ja Spede-Idea Oy:n arkistot
Alkuperäinen tarina on julkaistu Mobilistissa 5/2018.
Pertti Pasanen muistetaan suosituista elokuvistaan ja televisio-ohjelmistaan, mutta todellisuudessa tuo monipuolinen luova kyky käytti huomattavan osan energiastaan ja ajastaan erilaisten keksintöjen ja ideoiden parissa. Monet vakavimmista hankkeista liittyvät veneilyyn ja osa niistä elää edelleen, osa odottaa vielä lopullista läpimurtoaan.
Silloinkin kun tavoitteena oli hauskanpitolaite, ei Spedenä paremmin tunnettu Pasanen ollut mikään helpoimman tai halvimman menetelmän suosija. Tandem Showboat sai tavallaan alkunsa Speden surffaus- ja purjelautainnostuksesta 80-luvulla. Alussa oli isoja, noin 5 metriä pitkiä ja metrin levyisiä surffilautoja, jotka olivat kuitenkin liian pieniä ja kiikkeriä Speden uudenlaiseen veneilyideaan. Seuraavassa vaiheessa kokeiltiin isoa surffipurjelautaa, johon asennettiin moottori ja irrotettavat penkit. Sillä voisi joko surffata tai ajaa moottorilla.
Ainutlaatuinen pohjamuotoilu osoittautui testeissä ja käytännössä onnistuneeksi.
Kokeiluissa oli mukana jopa 40 hevosvoiman moottori, jonka myötä laite viimeistään havaittiin epävakaaksi, sillä se ei enää oikeastaan ollut kosketuksissa vedenpintaan. Tasapohjainen rakenne on vähänkin tehokkaammalla moottorilla vaarallisen epästabiili, joten oli palattava jälleen piirustusten ääreen.
Vahvan ilmailuteollisen taustan omaavat Raimo Kaukinen ja Juhani Sorvali olivat Speden luottomiehiä tämäntapaisissa projekteissa. Heidän asiantuntemuksensa ja materiaalientyöstämistaitonsa tunnetaan piireissä edelleen laajalti.
Pertti Pasanen tiimeineen Nastolan pajalla ihailemassa jälleen yhtä Tamdem Showboatia.
Speden, Kaukisen ja Sorvalin yhteistyönä tähdättiin kokonaan uuteen rakenteeseen, jossa olisi kunnollinen kiinteä ohjaamo ja hydrodynaamisesti kehittynyt pohjan muotoilu. Se onnistui, kun keulaan otettiin ripaus v-profiilia, mutta pääosin hyödynnettiin katamaraanipohjaa, jonka keskellä oli tunnelimainen tila. Lopputulos oli huomattavan vakaa ja helposti kääntyvä. Jopa 130 hevosvoiman moottorilla ajettaessa tilanne oli koko ajan hallinnassa ja riittävää vauhtia ylläpitäen Tandem Showboatiksi ristitty alustyyppi pystyi vaivatta halkomaan isompienkin alusten aiheuttamia aaltoja. Yhdessä erittäin voimakkaan kiihtyvyyden kanssa alus tarjosi varsin urheilullisia elämyksiä, puristaen kipparin ja hänen takanaan mahdollisesti istuvan matkustajan vasten omaperäisesti muotoiltuja lasikuituistuimia.
Kekseliäs sisutus tarjoaa etu- ja takapenkkiläisille niin ylä- kuin alaistuinmahdollisuuden. Toisissa veneyksilöissä nähtiin jopa ylellisempiä ratkaisuja pehmusteineen ja äänentoistolaitteineen.
Kabiinin lentokonemaisuus oli paitsi luontevin ratkaisu ajatellen aluksen ohjusmaista perusluonnetta, myös makaavaa ajoasentoa myöten purjelentokoneissa hyväksi havaittua mallia. Purjekoneiden ohjaamoissa vietetään usein pitkiä aikoja, joten mukava ja ergonomisesti tehokas työskentely-ympäristö on oleellisen tärkeä tekijä. Katto/ikkunakupu taakse liu’utettuna olisi miellyttävää joko kruisailla tai kaahata kauniina päivinä, ja jos sää synkkeni, tiivis suoja oli hetkessä vedettävissä ohjaamon päälle.
Joissakin veneistä oli pehmustetut penkit ja äänentoistolaitteet. Toisissa, kuten kuviemme kappaleessa, painotettiin puolestaan monikäyttöisyyttä. Lasikuituistuimella saattoi istua joko alhaalla tai sitten selkänojan päällä yläasennossa, ruorin/ohjauspyörän ollessa jatkovarren avulla helposti käsillä.
Speden hallinnoimat valmistuskompleksit Nastolassa ja Villähteellä rakensivat pienen sarjan Tandem Showboateja lasikuitumuoteilla. Jokainen niistä oli väreiltään ja varusteiltaan oma yksilönsä. Ehkä näyttävin kokonaisuus oli kullanvärinen, oheisissa kuvissa esiintyvä kappale.
Mainittakoon, ettei hilemaalaus tullut valmiina purkista, vaan vaati aivan oman työskentelyprosessinsa. Siinä kaadettiin muottiin ensin kirkaslakkaa, päälle levitettiin hile ja vasta niiden päälle lasikuitu. Erään yksilön kohdalla käytetty lakka osoittautui ultraviolettisäteilyä kestämättömäksi, minkä seurauksena hileet polttivat lakan nopeasti pilalle.
Jotakin pohjaprofiilin toimivuudesta kertoo se, että sen kanssa kokeiltiin onnistuneesti useita eritehoisia moottoreita ja jopa vesijettiä. Vesisuihkuratkaisun voimanlähteenä oli 130-hevosvoimainen Volvon sisälaitamoottori. Se vaati pohjaan eräitä muutoksia, mutta nekin onnistuivat laakista ja kokonaisuus oli Kaukisen mukaan vakaa ja miellyttävä. Jettiveneen jatko ei ollut aivan niin onnekas, sillä syystä tai toisesta vesisuihkusta oli myöhemmässä vaiheessa luovuttu ja koko järjestelmä poistettu. Samassa yhteydessä jetin jättämiä aukkoja oli peitetty laajalla alumiinilevytyksellä, joka oli muuttanut rungon ominaisuuksia ja tehnyt siitä kiikkerän.
Kaatumisen kokeneet uudet omistajat eivät olleet tyytyväisiä hankintaansa. Huomautettakoon, että veneen kapeus huomioiden myös Spede oli kantanut huolta sen ominaisuuksista, mutta alkuperäinen runko- ja pohjarakenne oli niin vakaa, että alus kesti vaivatta parinkin miehen laidalla keikkumisen, minkä Pasanen oli myös omakohtaisesti varmistanut.
Speden ykkösvalinta moottoriksi oli pitkään Yamaha. Hän kokeili Tandemeissa myös Hondaa ja Johnsonia, mutta kumpikaan ei ollut yhtä luotettava ja vaivaton kuin kaksitahtinen Yamaha.
Vaikka tuote saatiin periaatteessa täysin valmiiksi ja muutaman veneen valmistuserästä osa myytiinkin erilaisten näyttelyvisiittien yhteydessä, ei Spedellä tai muullakaan tiimillä ollut erityistä mielenkiintoa sen markkinointiin. Myös taantuva taloustilanne vei pontta huvivenehankkeilta.
Sen sijaan Spede hyödynsi veneitään paitsi Turhapuro-elokuvissa, myös uudemman jousituskeksintönsä testipenkkinä. 90-luvun alkupuolella pitkään hautuneista ideoista todellisuudeksi muuttuneet venesuksi ja veneen jousittaminen erillisillä katamaraania muistuttavilla ponttoneilla olivat jälleen uusia teknisiä läpimurtoja. Niiden valmistuttua keksijän mielenkiinto suuntautui kuitenkin taas uusille, tutkimattomille vesille. Käytännössä se tarkoitti tuulivoimalla toimivia veneitä, joiden konseptin Spede ehti saada toimintakuntoiseksi ennen kuolemaansa.
Kuviemme vene kuului Pertti Pasasen Spede-Idea Oy:n laivueeseen hänen kuollessaan äkillisesti syksyllä 2001. Neuvottelut veneen myynnistä olivat kuitenkin ehtineet jo pitkälle, joten omistajanvaihdos saatiin toteutettua kohtuullisen sujuvasti.
Sittemmin alus entisöitiin tarvittavilta osin, kuten näyttävältä maaliltaan, mikä vaati kärsivällisyyttä ja ammattitaitoa. Pieniin onnenpotkuihin lukeutui alkuperäisten mainostarrojen kaavojen löytyminen lahtelaisen tarrapainon arkistoista. Löydön myötä ne pystyttiin toisintamaan täsmälleen alkuperäisten mukaisina.
Aluksen omistaja Tommi Pelkonen kipparoi hohtavaa ohjustaan Turun Aurajoella kesäkuussa 2018.
Tandem Showboatin nykyinen omistaja, Tommi Pelkonen, vaalii Speden ennakkoluulottomien keksintöjen ja ideoiden perinnettä uskollisesti. Hän on esitellyt venettä useissa näyttelyissä ja tapahtumissa, ja joka kerta huomio on ollut taattua. Kuvamme ovat peräisin vuoden 2018 kesäkuulta, jolloin Pelkonen ja Tandem Showboat olivat varastaa koko shown Aurajoen Wauhtiajoissa Turussa. 🚗