Kun musta ei riittänyt – Goodyearin hohdokas rengasidea

Entä jos autosi renkaat olisivat korin, verhoilun tai vaikka suosikkipukusi väriset, ja ne saisi loistamaan pimeässä? Goodyear upotti tämän toteuttamiseen paljon aikaa ja rahaa, mutta hohtorenkaat katosivat historian hämäriin.

Teksti: Kimmo Koistinen
Kuvat: Mobilistin arkisto

Alkuperäinen juttu on julkaistu Mobilistissa 6/2025.

Mobilisti hohtorenkaat

Sen piti olla vahvaa kuin muovi ja sitkasta kuin kumi. Sen nimi oli Neothaani. Polyuretaanipohjaisen seoksen loi William Larson, apunaan Anthony Finelli; molemmat Goodyearin kemistejä.

Yhtiö ja kehittäjät pitivät Neothaania uuden ajan alkuna koko rengasteollisuudelle. Neothaani oli helposti valettavaa, kiitos kumia alhaisemman sulamispisteensä. Lujuutensa ansiosta se ei tarvinnut sen enempää ristikudoksia kuin teräsvöitäkään, sisäkumeista puhumattakaan.

Mobilisti hohtorenkaat
Mobilisti hohtorenkaat

Materiaalin läpikuultavuus mahdollisti sisään asennettavat valaisimet, jolloin auto näytti kulkevan valokiekkojen varassa kuin paraskin ufo. Ehkä dramaattisinta oli kuitenkin sen värjättävyys; Neothaan-renkaat eivät tarvinneet mustia ainesosia säilyttääkseen pintansa.

Ensitestit aiheuttivat ihailua ja vähän tuhoakin. Viime mainittua syntyi, kun hämmästyneet kanssa-autoilijat löivät ihmetyksestä jarrut pohjaan ja takana tulevat kolauttivat perään. Koe-erien ensimmäisten asiakkaiden joukossa oli George Barris, joka halusi hohtorenkaat kimmeltävään Sahara II -kustomiinsa.

Mobilisti hohtorenkaat

Neothaanin kehittäjä William Larson.

Mobilisti hohtorenkaat

Voimme kuvitella, mitä suomalaiset viranomaiset olisivat ajatelleet pimeässä hohtavista kumeista!

Mutta pian Goodyearinkin oli myönnettävä ihmeaineensa kielteiset puolet. Kovuutensa johdosta Neothaanista tehdyt renkaat olivat vaarallisen liukkaita jo kostealla asfaltilla. Lukkojarrutuksissa se taas oli taipuvainen sulamaan ja muuttamaan pysyvästi muotoaan. Siinä ohessa materiaalissa havaittiin ikävä taipumus imeä kaikenlaista kuramoskaa itseensä.

Mobilisti hohtorenkaat

Goodyear ei myöskään saanut siitä valmistettujen renkaiden omamassaa tai valmistuskustannuksia lasketuksi houkuttelevalle tasolle. Renkaanvaihto ei ollut hentojen hommaa, jos halusi vaihtaa vaikka toisen värisiin; ne painoivat keskikokoisina 68 kiloa kappale – ilman vannetta.

Ideasta oli luovuttava vuosikymmenen yritysten ja miljoonien dollarien jälkeen tuloksettomana. 🚗

Kimmo Koistinen
KIRJOITTAJA

Kimmo Koistinen

Sedan-setä osaa kirjoittaa niin, että tylsäkin aihe muuttuu kiinnostavaksi.

Jaa artikkeli

Tilaa lehti kotiin kannettuna

Vain 99 € vuodessa! Fiksu antaa postin kulkea.

Lue seuraavat artikkelit

Entä jos autosi renkaat olisivat korin, verhoilun tai vaikka suosikkipukusi väriset, ja ne saisi loistamaan pimeässä? Goodyear upotti tämän toteuttamiseen

Pariisissa järjestettävä Retromobile on maailman autotapahtumien aatelia. Yli tuhat ajoneuvoa, varaosamyyjiä, kirjallisuutta ja huutokauppoja. Vuonna on 2026 on Retromobilen juhlavuosi,

Datsunien tuonti Eurooppaan aloitettiin Suomesta. Japani tunnettiin lähinnä peltilelujen valmistajana, joten maahantuoja sai tehdä kaikkensa saadakseen ostajat uskomaan itämaisten autojen

Mobla uutiskirje 2

TOIMITUS

MOBILISTI OY
Rinnenmäentie 40-1
07150 Laukkoski

puh: 09 2727 100

toimitus(ät)mobilisti.fi

Toimituksen sähköpostit:
etunimi.sukunimi(ät)mobilisti.fi

ILMOITUSMYYNTI

Erika Iijanen
Myyntipäällikkö
Saarsalo Oy

puh: 044 246 4564

[email protected]

PANKKIYHTEYS

OP FI75 5282 0120 2157 83