Lue Meistä
💬 Chat
💬 Klikkaa ja kysy mitä tahdot!

Kotka kolmannesta ulottuvuudesta

Lumo Automotive ja 1939 Adler Typ 10 ”Autobahn” -Suomessa

Graafisen osaston korviin kantautui huhu, että oman kunnan alueella on työn alla 1939 Adler. Pitihän sitä lähteä katsomaan Nurmijärven Karhunkorven teollisuusalueella toimivan Lumo Automotiven verstaalle.  

Teksti: Matti Ouvinen kuvat: kirjoittaja ja Mobilistin arkisto

Alkuperäinen tarina on julkaistu Mobilistissa 2/2023.

Mobilisti Lumo Automotive

Vuonna 2019 aloittanut Lumo Automotive tunnetaan enemmänkin custom- ja rodipajana, mutta alusta asti sen hallissa on tehty asiakkaille myös haastavia entisöintejä ja jopa tuning-puolen koritöitä. Lumon ja sen perustajan, Jussi Luntamon, erikoisalaa ovat juuri haastavat peltityöt.  

Muutamassa vuodessa firma on kasvanut työllistämään seitsemän henkeä, vaikka esimerkiksi maalaukset ja verhoilut teetetään alihankkijoilla. Töitä on Luntamon mukaan tälle porukalle tiedossa useammaksi vuodeksi eteenpäin. 

Helmikuussa verstaalla oli työn alla mm. Cadillac Eldorado Biarritz, varhainen pyhimys-Volvo korinumerolla 123, parin rodin kokoonpano ja kunnianhimoisia customeja – ja ääriharvinainen 1939 Adler Autobahn. Toinen Adler-entisöinti, avo-Trumpf, oli juuri käyntimme aikana maalaamossa. 

Mobilisti Lumo Automotive

Daada-daada 

Ensimmäinen varsinainen autobahn – suomeksi moottoritie – valmistui 1932 Kölnin ja Bonnin väliin. Hitlerin kansallissosialistit panostivat moottoritieverkostoon, ja vuoteen 1936 mennessä niiden rakentaminen työllisti 130 000 henkeä. 

Adlerin huippumalli, 2,5-litrainen virtaviivamuotoiltu tyyppi 10 sai luonnollisesti lisänimen “Autobahn”. Adlerin tuolloinen pääsuunnittelija Karl Jenschke oli työskennellyt aiemmin Steyrillä Hans Ledwinkan alaisena ja vastannut pienestä Steyr “Baby” 50:stä ennen siirtymistään Adlerin palvelukseen.  

Mobilisti Lumo Automotive

Adler 10 “Autobahn” oli paitsi muotoilultaan tuoreinta tuulta, myös teknisesti moderni; siinä oli nelipyöränestejarrut ja neljä eteenpäin vievää vaihdetta. Erillisjousituksessa oli edessä päällekkäiset tukivarret ja takana heiluariakseli. Sähkötkin olivat saksalaisille poikkeuksellisesti 12 voltin järjestelmällä. Sen ajovaloilla olisi voinut pärjätä moottoritienopeuksissakin. 

Autobahn oli saatavissa isolla kattoluukulla varustettuna neliovisena limousinena (tutummin sedan) ja avoautona. Lisäksi mallistossa oli yksittäiskappaleeksi jäänyt sport coupe. Nelioviset kokoteräskorit tulivat Ambi-Buddilta, erikoismallit pääosin Karmannilta. Kantavana rakenteena oli järeillä runkopalkeilla varustettu pohjalevy. Auto saatiin tuotantoon loppuvuodesta 1937, ja sodan pysäyttäessä linjat vuonna 1940 vain 5 295 Adler Autobahnia oli valmistunut – valtaosa neliovisia sedaneita.  

Mobilisti Lumo Automotive

Aihio oli kuulemma jo ennestään pilattu, joten rikos ei ole suuri. 1946-48 Lincoln Continental muuttaa muotoaan Lumon peltiartesaanien käsissä. Konseptiauto kantaa nimeä ”Illusion”. Voimalinja V12-Jaguarista on jo paikallaan taka-akseleineen. Avokatto on suoraan 2000-luvun Audi A4:stä!

Mobilisti Lumo Automotive

Adler-tehtaan johtoa ihmettelemässä Typ 10:n mallia. Toisena vasemmalta pääsuunnittelija Karl Jenschke.

Suomessa Adlerin maahantuojana toimi Korpivaara & Halla. Vuoden 1939 autonäyttelyluettelon mukaan sen hinta oli 89 000 markkaa; samalla rahalla sai keskikokoisen amerikanvaunun – eikä tarvinnut tyytyä Fordiin tai Chevroletiin, vaan saattoi ottaa pienen Packardin tai kasikoneisen Buickin, Hudsonin tai jopa remmiahdetun Grahamin!  

Mobilisti Lumo Automotive

Yksi sedan-mallisista Suomi-autoista kuvattuna vuonna 1948, lipputanko ja kaikki!

Mobilisti Lumo Automotive

Johtaja Korpivaara esittelee Adler 10 Cabriota presidentti Svinhufvudille.

Ansiokkaan Citroën Suomessa -kirjan tekijöihin kuuluva Antti Pitkänen kertoo, että Korpivaaran maahantuontitilastoissa Autobahneja on kuusi. Ensimmäinen tuli jo tammikuussa 1938; uuden mallin tuotanto oli alkanut vasta myöhään syksyllä. Se myytiin insinööri Aleksi Patamalle – Eltsun kilpailuistakin tunnetulle automiehelle. Yksi kuudesta autosta tuhoutui maahantuontivaraston tulipalossa, joten liikenteeseen asti autoista päätyi viisi. Autoista neljä oli sedaneja ja yksi avo, joka on säilynyt, mutta myyty maasta. Lisäksi luettelossa on yksi cabrio-limousineksi kirjattu, mutta sellaista korimallia ei Autobahnista ollut. Muiden kohtaloista emme tiedä, mutta Esko Rahkosen laanilla oli ainakin yksi umpikorinen yksilö.  

Mobilisti Lumo Automotive

Suomi-avoauto, jolla mm. Jaguar-miehenä tunnettu Erkki Blomroos liikkui 1950-luvun lopulla. Ehkä rättikattoja tuli kaksikin; jos Cabrio-Limousineksi kirjattu auto olikin kuitenkin avo?

Perheauto piirityksestä 

Lumolla työn alla oleva auto tuli Suomeen perintönä Virosta. Se oli jäänyt Neuvostoliittoon saksalaisilta Leningradin piirityksen aikana, ja tyypilliseen tapaan otettu käyttöön neuvostojen maassa. Siellä se oli ajossa sosialismin kaatumiseen asti – ja sen huomaa. Suomeen auto tuli Tartosta kymmenisen vuotta sitten. Se on ollut saman suvun omistuksessa 1950-luvulta lähtien!  

Lumo Automotive Mobilisti
Mobilisti Lumo Automotive

On vaikea kuvitellakaan, kuinka hankalaa Adlerin kanssa eläminen on ollut sodanjälkeisessä Neuvostoliitossa – ei ettäkö siihen olisi lännestäkään saanut helposti osia tehtaan autotuotannon loppumisen jälkeen. Autoa on tekohengitetty ja paikattu antaumuksella, ja koko pohja ja korin alapuolisko on yhtä ratsupaikkaa toisen päällä. Koska mahdollisuutta sähköhitsaukseen ei Neuvostoliitossa aina ollut, suuri osa paikoista on rätkitty paikalleen kaasulla, joten pintapellitkin ovat paikoin varsin aaltoilevat. Neuvostoaikana auton keulaan oli peruuttanut kuorma-auto, mutta jostain suhteita käyttäen oli onnistuttu hankkimaan hajonneiden etulyhtyjen tilalle ehjät Boschin lampunlasit! 

Mobilisti Lumo Automotive

Alkuperäisen moottorin antauduttua – kuulemma vasta 80-luvulla – Adler on liikkunut Willysin sivuventtiilikoneella. Sen täytyi siis olla lend lease -Jeepistä peräisin. Willys-moottori on yhä käyntikuntoinen. Vaihteistosta löytyi useita korjattuja rattaita, mutta voimansiirtopaketti on kokonaisuudessaan tallella. Saksalaisen Adler-kerhon kautta auton nykyinen omistaja on onnistunut hankkimaan autoon kuuluvan 2,5-litraisen kuutosen ja muita puuttuvia osia. 

Runko-pohjakombinaation korjaaminen vaikuttaa täysin kuolleena syntyneeltä ajatukselta; ensin pitäisi purkaa lukemattomia paikkoja ja niiden alla olevia paikkoja, jonka jälkeen jäljellä olisi jotain rippeitä, eikä edes mallia. Tässä vaiheessa moderni teknologia tulee apuun. Lumolla päätettiin tehdä 3D-mallinnos pohjalevystä – ja samalla koko korikuorilosta. 3D-mallista saadaan kaikkien pokkauksien ja palkkien mitat tarkasti, jolloin korin yläosa pitäisi voida istuttaa uuden takaisinmallinnetun pohjalevyn päälle.  

Mobilisti Lumo Automotive

Laserajan apuja 

3D-skannauksen teki Ruuvauspaja/JKM Innovations Oy kädessä pidettävällä Artec Leo -skannerilla. Sen tuottamasta datasta saatiin kolmiulotteinen malli koko korista. Siitä saadaan mitat uusien osien valmistamiseen, ja se toimii myös dokumentointina auton nykytilasta. Koritöihin erikoistuneella Lumolla on aiemmin 3D-skannauksien pohjalta esimerkiksi NC-koneistettu puusta mallinteita autojen peltiosien valmistamiseen. Ruuvauspaja taas on käyttänyt skannausta paitsi korjauspeltien mallintamiseen, myös kilpa-autojen turvakaariin. Kori skannataan, josta saadaan kaikki pinnat, sisälle mallinnetaan kaariputket CAD-ohjelmistolla ja suunnitellaan turvakehikko etukäteen mutkineen ja viisteineen. Valmiiksi taivutetut ja päistään oikeanlaisiksi laserleikatut putket on helppo kasata paikalleen. 

Mobilisti Lumo Automotive
Mobilisti Lumo Automotive

Tehtaan lehdistökuva alustasta on ehkä avuksi, mutta 3D-kuvaa voi pyöritellä ja zoomata mielensä mukaan.

3D-skanneri pystyisi parhaimmillaan jopa kymmenesosamillin tarkkuuteen, mutta se ei ole korin skannaamisessa tarkoituksenmukaista. Mattapintainen, esimerkiksi pohjamaalattu pinta on paras luettavaksi, siinä ei ole laseria häiritseviä kiiltoja. Itse skannaus ei ole vaikein tehtävä, vaan sillä saadun tietomäärän käsitteleminen, joka vaatii tietokoneelta todellista vääntöä. Ohjelmistot ja välineet eivät ole vielä harrastelijalle järjellisissä hinnoissa, mutta palveluja tarjoavat useatkin firmat. Laitteet voidaan tuoda paikan päälle, eivätkä kustannukset ole mahdottomia – etenkin jos täytyy tehdä korvaavia osia tyhjästä johonkin harvinaiseen kohteeseen. Sellainen on esimerkiksi Adler Autobahn, joka vielä ehkä joskus liikkuu jälleen Viron kilvissä. 🚗

Viiden nippu 80-luvun Mobilisteja

80-luvun Mobilistit

Arkistojen aarteet!
5 lehden nippu suoraan kotiin.
20 €
Autokuvia Suomesta Eilinen ei ruostu II

Eilinen ei ruostu II

100-sivuinen erikoisalbumi, vielä muutama jäljellä.
16 €
Viiden nippu Senioreja

Senior-nippu

Viiden lehden voimalla aikamatka autoiluun ennen vuotta 1962!
Lehdet suoraan kotiin.
20 €
Viiden nippu 2000-luvun Mobilisteja

2000-luvun Mobilistit

Automaailma muuttui vauhdilla 2000- ja 2010-luvulla – mutta ei nyt sentään Mobilistissa! 
20 €
Matti Ouvinen
KIRJOITTAJA

Matti Ouvinen

Toimittaja-valokuvaaja-taittaja Matti Ouvinen edustaa Mobilistin nuoriso-osastoa.

Jaa artikkeli

Tilaa lehti kotiin kannettuna

Vain 99 € vuodessa! Fiksu antaa postin kulkea.

Lue seuraavat artikkelit

Erikoisen olemuksensa ja näyttävän maalipintansa ansiosta Pertti Pasasen ja hänen tiiminsä ideoima Tandem Showboat voi näyttää hetken mielijohteelta, mutta se

Lentosirkus Pilvien huimapäät 1950–1954 Syyskuun 1944 välirauhansopimuksen seurauksena fasistiseksi katsotut yhdistykset määrättiin lakkautettavaksi. Suomen ilmapuolustusliiton omaisuus ja toiminnat siirrettiin Suomen ilmailuklubille.

Lumo Automotive ja 1939 Adler Typ 10 ”Autobahn” -Suomessa Graafisen osaston korviin kantautui huhu, että oman kunnan alueella on työn alla

Mobla uutiskirje 2

TOIMITUS

MOBILISTI OY
Rinnenmäentie 40-1
07150 Laukkoski

puh: 09 2727 100

toimitus(ät)mobilisti.fi

Toimituksen sähköpostit:
etunimi.sukunimi(ät)mobilisti.fi

ILMOITUSMYYNTI

Erika Iijanen
Myyntipäällikkö
Saarsalo Oy

puh: 044 246 4564

[email protected]

PANKKIYHTEYS

OP FI75 5282 0120 2157 83